zondag 24 januari 2016

Handwerkopleiding, les 7

De les gisteren was fantastisch :)
Gezien het onderwerp had ik dat niet verwacht
Niet bepaald makkelijk, voor mij dan ;)
Gelukkig vertelde de docenten dat het inderdaad de moeilijkste
2 lessen van de hele opleiding zijn

Wat hebben we allemaal gedaan,
ik heb lekker veel foto's gemaakt, geniet mee
Er lagen twee boeken, de een super leuk
en het tekenboek heel interessant
We kregen een klomp klei om mee te boetseren
mmm dat was even geleden voor mij
volgens mij was mij laatste keer kleien
met zo'n blok op de kleuterschool

Kwam voor mij meteen weer de herinnering boven
Na schooltijd blijven helpen bij de juf
van alle klei mooie blokken maken, duim erin duwen
en het ontstane kuiltje met water vullen
Herkennen jullie dit?

De opdracht, een dier boetseren, oeps
Wat vinden jullie van mijn kat?
Eerst was het een kat, maar ik was niet helemaal tevreden,
toen werd het een vos, maar dan klopte de staart weer niet
Toch maar weer een kat van gemaakt
en toen was hij zowaar naar mijn zin :)

Toen gingen we papier scheuren, dat is leuk om te doen
Eerst grof scheuren
Toen fijn scheuren
Hier liggen alle kleine stukjes nog los,
thuis verder afmaken, ik heb vlug een foto gemaakt
Ik ga hem zeker afmaken, scheuren is heel leuk om te doen,
heel ontspannend

Volgende keer gaan we verder met het thema
Je kunt natuurlijk uit allerlei dieren kiezen,
de opdracht is wel een dier met vier poten die je duidelijk ziet
denk aan een olifant, een paard ......
Ik ga denk ik voor een teckel, kan ik thuis alvast
goed onze Sjors bestuderen ;-)
Iedereen is druk bezig met het afwerken van alle werkjes
en met de scriptie
Vorige keer vertelde ik over de handwerktechniek tamboereren
en een doolhof of labyrint maken
Sommige vroegen zich af hoe dat er uit kwam te zien 
Hier boven een foto van het voorbeeld van de docent
 Medecursist I had een borduurwerkje afgemaakt
De wol is door haar zelf geverfd
Tijdens een les bespraken we dat kinderen
het moeilijk vinden om knopen aan te naaien
Dat inspireerde cursist M om een handwerkje
te bedenken met knopen
Kijk eens wat een leuk resultaat :)

Ja, je snapt het al, de tijd was weer zo om
nadat we ook nog de lesstof hadden besproken
die bij groep 6/klas 4 hoort

Ik sluit af met een weetje;-)

Weten jullie hoe de Teddybeer aan zijn naam komt?
Niemand minder dan de Amerikaanse president
Theordore Roosevelt is de naamgever van de teddybeer.
De 26e president van de Verenigde Staten werd ook
wel liefkozend 'Teddy' genoemd en als hij in 1902
tijdens een jachtpartij weigert een berenwelpje te doden
is de link met de beer geboren.

Het verhaal over de president die weigerde een berenwelp
te doden haalt al snel de media.
Een cartoonist maakte een cartoon van het voorval en
laat die publiceren in de Washington Evening Star
Vervolgens ziet de Amerikaanse speelgoedwinkeleigenaar
M. Michtom de cartoon en besluit samen met zijn vrouw
een beer te maken en deze te vernoemen naar
hun president 'Teddy' Roosevelt.
Ze hebben wel eerst toestemming gevraagd hoor
Zo is het dus gekomen dat de speelgoed beer
de naam teddybeer heeft gekregen

Nog een super fijne zondag :-)



7 opmerkingen:

  1. Nou, wat leuk allemaal! Erg leuk, die knopen-werkjes :-)
    Tamboereren ken ik wel, ik doe het zelf ook wel op haakwerk, om er letters op te maken. En wist je dat het ook gebruikt werd bij de mooie schorten van klederdrachten?
    En ja, dat van dat gat in de klei met een beetje water erin, dan herinner ik me ook :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De poesen van klei en van papieren snippers zien er leuk uit. Knap gemaakt. Klei met een gaatje met water ken ik me nog wel herinneren.
    En dan al die andere handgemaakte werken. Jouw opleiding is lekker afwisselend. Leuk om nu te weten hoe de teddybeer aan zijn naam kwam.

    Success met de scriptie, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat we even met je mee mochten kijken. Wat een leuk verhaal van beer Teddy! Weer wat geleerd...
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk! Ik vind je poes mooi gelukt! En zo te zien was het niet de enige poes die je maakte... Leuk om je verhaal te lezen, alle inspiratie en ideeën die je opdoet. En je leuke weetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij hebt je weer volop vermaakt, met uiteraard weer veel te weinig tijd, haha :-D
    Je kat is goed gelukt, leuk om met totaal verschillende materialen en technieken hetzelfde dier vorm te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om even te kijken wat je allemaal gemaakt hebt! De kat is super leuk geworden, ik herinner me het kleien in de kleuterklas ook nog. Vond het altijd heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat leuk om zo mee te genieten van je handwerklessen. Je kat is goed gelukt! Hier thuis moeten de mannen mij nog wel eens wijzen op kleine dingen die bijvoorbeeld een kat echt een kat maken. (ik had een poes gehaakt, maar de oren zaten te veel aan de zijkant, dan lijkt het gelijk een hond)
    Die klei, ja wat leuk, nu je het zegt weet ik het ook weer.
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...