zondag 3 januari 2016

Drie koningen 2016

Zojuist ben ik naar de Driekoningenviering in de Sint Jan geweest
Dit wilde ik al een paar jaar, maar meestal kwam het er niet van
In het kader van goede voornemens voor 2016 
is het dit jaar niet alleen bij willen gebleven, maar ben ik ook echt gegaan!

Drie koningen zingen, ik heb er leuke herinneringen aan
Ook nog een paar foto's van vroeger, ik verkleed als koning 
en van mijn kinderen ook als koning verkleed

De week ervoor maakte mijn man al een mooie kroon voor onze kinderen
Een lampion werd gekocht en dan het verkleden 
Ik schminkte de kinderen, dat hoorde er echt bij
Donkere wenkbrauwen, rode wangetjes en een snor 
Lampion mee kaarsje aan en een tas voor de snoepjes
en daar gingen we dan :-)

Wat wel grappig is, tijdens het schrijven van dit blogje
dacht ik hoe ging het liedje ook al weer?
Toen ik op internet ging zoeken vond ik allerlei varianten
blijkbaar zingen ze het Driekoningenlied overal anders
Maar wij zongen altijd:

Drie koningen, drie koningen
geef mij een nieuwe hoed,hoed,hoed
want mijn oude is versleten
en m'n moeder mag het niet weten
mijn vader is niet thuis
Piep zei de muis in het voorhuis

Tegenwoordig gaan kinderen niet meer met
het Driekoningenlied langs de deuren
De Stichting Driekoningen in Den Bosch
geeft nu op een andere manier invulling aan 
het Driekoningen zingen :-)
Het feest begon op de markt / stadhuis en vandaar
ging de optocht naar de Sint Jan
waar de Driekoningenviering plaats vond

In de optocht liepen natuurlijk veel kinderen mee
maar ook de drie koningen, kamelen en schapen
Vergezeld van de loco-burgemeester 
de Koninklijke Harmonie en het 
schuttersgilde 'De Oude Schuts'
Dit jaar had de Driekoningen viering een extra dimensie
De kinderen was gevraagd om zelf ook een geschenk 
mee te brengen, het 4e geschenk

De koningen brengen immers ook geschenken mee voor het kindje Jezus
goud, wierook en mirre
En wat brachten de kinderen mee als geschenk?
Iets van hun eigen speelgoed 
Alle geschenken werden op de 'Tafel van de Heilige Geest' gezet
Deze werd al in de middeleeuwen gebruikt voor hulpgoederen en wordt gezien als 
de voorlopen van het latere Geefhuis en van de voedselbanken nu
De speelgoedbank zorgt  op een later tijdstip
voor de verdeling van het speelgoed
bron Stadsblad
Ik vond het leuk om mee te maken
al die vrolijke koningen :-)
Het is fijn dat een oude traditie (in een nieuw jasje) zo toch blijft bestaan :)



3 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik wist niet dat driekoningen zo gevierd werd.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist ook niet dat driekoningen zo gevierd wordt. Hier is dat niet zo. Wij hebben Sint Maarten. Leuk om te lezen. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk! Ik ben niet geweest, maar ik moet het maar op m'n lijstje zetten voor volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...