vrijdag 28 februari 2020

Crea 5220.................Geel

Het woord van deze week:

GEEL

Achteraf vond ik dat ik het woord rood
helemaal verkeerd had aangepakt :(
Zo van ik heb niets met rood
Terwijl als ik een Roodborstje zie, dan ben ik helemaal  :-)

Dus dat overkomt me geen tweede keer!
Positief denken :)
Bij het woord GEEL denk ik aan
Juist ja, kaas, Ik ben er dol op :)
Op oude kaas, Komijnekaas (wij zeggen pitjes kaas)
Franse kaasjes, geiten kaas, Mozzarella te veel om op te noemen
 mmmmm heerlijk
Heerlijk op de boterham
Maar ook uit het vuistje of wat denk je van een kaasplankje :)

Kaas is zo'n zesduizend jaar geleden bij toeval ontdekt door nomaden
Zij bewaarde de melk vaak in varkens- of rundermagen en als deze
werden meegenomen, werd de melk voortdurend heen en weer geschud
Tijdens zo'n tocht kunnen de bacteriën die van nature in de maag zitten
de zure melk veranderen in een vast (kaas) en vloeibaar (wei) gedeelte

In de vroege geschiedenis werd in Nederland kaas gemaakt.
Dit blijkt uit gevonden aardewerk potjes uit +/- 800 v.Chr. met gaatjes
waarin de wrongel uitlekte en kon drogen.
In zijn boek 'De bello Callico' uit 57v.Chr. schreef Julius Caesar
dat in onze streken kaas werd gegeten.

In de Middeleeuwen werd al Nederlandse kaas naar het buitenland
geëxporteerd. Nederland wordt vanaf de Gouden Eeuw (1600-1700)
in het buitenland bekend als kaasland
Leuk om te weten, maar ik vind kaas gewoon errrggg lekker :-)
Onze kaas bewaren wij in deze mooie kaasstolp van A.D. Copier - Neerlandia

Waar dachten de andere deelneemsters aan bij 
het woord GEEL ?
Ik ga graag een kijkje nemen bij:


Elizabeth   
                                                                                 In de weer  
                                                                            De Breimeisjes          
                                                                                     Céline
                                                                                 Marian Maakt

  

Het woord van volgende week is strepen







10 opmerkingen:

  1. Ja, het is wel waar dat kleuren in verschillende situaties anders op je kunnen werken... Vaak denk je bij een kleur aan je kleding of interieur, tenminste ik wel.
    Wat origineel om aan kaas te denken bij geel! Interessant om te lezen hoe het toevallig is ontdekt, dat wist ik niet...
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om de kaas geschiedenis te lezen.
    Wij noemen hier komijnen kaas óók pitjeskaas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik houd ook wel van kaas :-)
    En dat is een interessant weetje over het ontstaan van kaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat je kaas hebt gebruikt voor deze week! Oh die oude kaas, die ziet er heerlijk uit en ook hier heet komijnkaas gewoon pitjeskaas ;o)
    Leuk dat stukje over de geschiedenis van kaas, dat heb ik nooit geweten!
    Vor straks: smakelijk eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk kaasverhaal. Weer wat geleerd. Ja kaas is lekker. Wij (uit leiden afkomstig) noemen de komijn ook pitjes of Leidse kaas. En wat een prachtige groene kaasstolp! Nou eet smakelijk hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ontzettend leuk dat je aan kaas dacht, bijna alle soorten zijn geel en inderdaad kaas is zo lekker, in welke vorm dan ook zou ik bijna zeggen. Bij het zien van je foto's zit ik te watertanden. Mooi ook dat stukje geschiedenis te lezen, we worden met z'n allen steeds wijzer. Originele uitwerking Anita, leuk..........

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tasty post yours!! Interesting news about the history of cheese.Here produce a particular cheese with cow's milk called "Caciocavallo"...
    Hugs!
    Carmela e Davide

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk dat stukje geschiedenis erbij.
    Fijn weekend, heerlijk cocoonen met een wijntje en een kaasplankje !
    Trouwens, prachtige kaasstolp heb je.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O jaa lekker kaas!! Goed idee voor geel.
    Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. o heerlijk een stuk kaas mooi geel, nu op naar de strepen

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...