vrijdag 14 februari 2020

Crea 5220................Stencil


Bij het woord STENCIL gingen mijn gedachten meteen naar vroeger ;)
Naar mijn eerste baan :)
Er kwamen heel wat herinneringen boven!

Volgens Wikipedia:
Een stencil is een sjabloon gemaakt van een materiaal
dat inkt doorlaat en waarmee afdrukken kunnen worden gemaakt
stencilen. De stenciltechniek is een vorm van doordruk
Deze techniek is vervangen door fotokopiëren en printen
Wij hadden op de zaak ook zo'n soort 'beestje'
een Gestetner!
Op een gegeven moment werd het stencilen mijn werk ;)
Ik trok daar dan een dag voor uit 
Dan hadden we daarna weer genoeg formulieren voor een half jaar of zo

Je gebruikte een 'moedervel', deze bestaat uit een laag was
op een dunnen sterkere, doorlaat bare laag
Je typte en verwijderde in feite de was, daar kon de inkt dan door
Die moedervellen had ik  dan al op de typmachine gemaakt

Typen deed je toen op zo'n soort typemachine (182 aanslagen per minuut)
deze ziet er nog 'lichtgewicht' uit, maar ik had een veel zwaardere uitvoering :)
Als ik een foutje maakte moest ik dat corrigeren met
Juist ja correctine, precies zo'n flesje
Op DE dag zelf hoefde ik me alleen met het stencilen bezig hoefde te houden
Het begon als een heel net werkje,
maar naarmate de dag vorderde ging hij (de machine) wel eens pruttelen
Daarom had ik bij voorbaat al een grijze stofjas aan
Ja zoiets al hierboven :)
Als ik dan weer stapels formulieren aan voorraad had
Ging ik naar de garage (ik werkte bij een transportbedrijf)
Om mijn handen (soms ook mijn gezicht) met garagezeep te wassen!

Ha, ha wat een tijd was dat :-)
Alle plaatjes die ik gebruikt heb komen van het WWW

O, ik ben o zo benieuwd waar de andere aan hebben gedacht
bij het woord stencil
Laten we gaan kijken bij:

Elizabeth   
                                                                                 In de weer  
                                                                            De Breimeisjes          
                                                                                     Céline
                                                                                 Marian Maakt




Het woord van volgende week is


Vierkant










12 opmerkingen:

  1. Ah nostalgie ten top!!!! Nu zoveel makkelijker .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen! Ik kende het wel, maar heb er niet zelf mee gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oude tijden herleven.. wat een woord niet aan gedachten kan oproepen! Leuk dat je dit zo vanuit de praktijk hebt geschreven, ik zie het zò voor me!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat wij je herinneringen mogen meebeleven!
    Ook ik heb vroeger met een stencilmachine gewerkt; dat was voor de clubkrant van de tafeltennisvereniging. Het geluid en de geur kan ik me nog goed herinneren, maar ook het papier dat vaak vast liep.... want de machine was een oud krijgertje. Leuk om daar in gedachten weer even mee bezig te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Very interesting! I seem to see you working with those machines!
    Happy Weekend!
    Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach, dat is weer een heel andere benadering van het weekwoord, erg leuk hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ontzettend leuk dat dit woord Stencil je weer even terug in het verleden bracht. Erg leuk om te lezen, waar blijft de tijd hé. Mooi dat je ook alle materialen en toebehoren net als in die tijd op internet kon terug vinden.

    Fijn weekend wens ik je,

    Groeten
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou hier dus aan. Ik wist niet precies hoe het typen enz ging maar ik kan bijna de lucht nog ruiken van de inkt. Grappig die nostalgie.
    Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi nostalgisch verhaal en je hebt er prachtige plaatjes bij gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Stencillen heb ik nooit gedaan. Wel zeefdrukken. De eerste lading ging altijd op theedoeken en dan op de T-shirts die helemaal moesten lukken. Dat was leuk teamwork

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahahaaa, van het stencilapparaat op school herinner ik me mijn handen onder de inkt het beste! 😁

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...