maandag 30 november 2015

Adventskrans anders dan anders

Al vele jaren maak ik een adventskrans van
stro omwikkelt met dennentakken, kaarsen en lint
Dit is mijn 'adventskrans' van dit jaar 
Ik ben helemaal blij met het resultaat :-)
Vorig jaar had ik mijn adventskrans al af
toen ik bovenstaand idee op Pinterest zag
Ik nam me meteen voor, dat wordt mijn 
adventskrans voor 2015

De eerste adventskaars mag al aan
Kunnen jullie meteen zien hoe mooi de 
Amaryllisbol  het doet, echt een succes

Kennen jullie trouwens het verhaal van Amaryllis?
Sinds ik voor de eerste keer het verhaal  hoorde kijk ik toch anders naar de bloem  :)

Uit de Griekse mythologie is een verhaal bekend over een uiterst fijngevoelig meisje dat Amaryllis heette.

Toen ze op een dag op een berghelling bloemen aan het plukken was, ontmoette ze de schaapherder Alteo en werd op slag verliefd.
Maar Alteo had geen oog voor meisjes, hij hield alleen van bloemen.
Hij had vaak gezegd: “Alleen zei die mij een nieuwe bloem kan brengen, schenk ik mijn liefde”.

Amaryllis was wanhopig en richtte zich tot het Orakel van Delphi.
Daar kreeg ze de raad een pijl uit de tempel mee te nemen en zich voor het huis van Alteo hiermee te verwonden, waarbij ze haar liefdesverklaring voor hem moest uitspreken.
Dit diende zo nodig ook de volgende avonden te worden herhaald.

Amaryllis deed wat het orakel haar had opgedragen en toen de eerste avond de klok 12 uur sloeg, verwondde ze vastbesloten haar borst en hart.
Het was alsof het leven uit haar stroomde, toen ze voor de hut van Alteo zijn naam riep en verklaarde dat haar leven met het zijne verbonden was.
Helaas bleef haar actie zonder resultaat. De volgende avond herhaalde zich het hele tafereel. De avond erop nog eens.
Dertig nachten lang vloeiden er bloeddruppels voor Alteo’s deur, totdat er een wonder gebeurde.
Op de plek waar het bloed gevallen was, groeide een grote rode bloem met een wijd open bloemkelk. “Alteo, Alteo, daar is de bloem”, riep Amaryllis opgewonden.
Alteo zag het tere meisje met de zware dikke stengel in de handen, waaraan de vuurrode onbekende bloem ban de liefde bloeide.

De stoere herder knielde voor haar neer en schreide en terwijl ze elkaar voor het eerste kustte, jubelden de leeuweriken hoog in de lucht. Vanzelfsprekend werd de nieuwe bloem Amaryllis genoemd.


Fijne maandag 

8 opmerkingen:

  1. Wat een leuke adventskrans echt origineel en het verhaal van Amaryllis kende ik nog niet wat een mooi verhaal zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi!
    Het verhaal kende ik niet, ook mooi. De bloemen zijn inderdaad bijzonder'.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een bijzonder verhaal, ik zal nooit meer op dezelfde manier naar een Amaryllisbloem kijken.

    Heb zelf ook een alternatief adventsstuk gemaakt, ik zal hem op mijn blog zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeer leuk bericht met een prachtige creatie !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijzonder verhaal. Nu zal ik vast ook anders naar de Amaryllis kijken, vrees ik.
    Leuk zo, die adventskaarsen.
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, leuk om het verhaal achter de Amaryllis te lezen! En je advent kaarsen vind ik prachtig :)

    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi verhaal en een mooie advent "krans". Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...