zondag 3 mei 2020

Keulse pot :-)

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar 
van deze Keulse pot 
Ik heb hem gekocht via Marktplaats, contactloos hoor ;)
Volgens de vorige eigenaar is hij 100 jaar oud 

Een Keulse pot is een stenen pot
die eeuwenlang gebruikt werd voor het inleggen
van groente, vlees en eieren
HIER lees je meer over een Keulse pot :)

In ons vorige huis hadden wij kunststof bakken voor onze buiten planten
die zijn meegegaan naar ons nieuwe woning
Maar op de een of andere manier vind ik 
ze niet meer zo passen, te modern, te plastic!
Kijk, dit vind ik veel mooier :)

Al lezend over de Keulse pot
want dat vind ik dan ook weer leuk om te doen
Waar komt hij vandaan?, waar werd hij voor gebruikt?

Kwam ik het verhaal van kabouter Piggelmee tegen
Ik denk dat het net voor mijn tijd was, heb er wel eens
van gehoord, maar dat was het

Kabouter Piggelmee woont namelijk,
misschien wist je het al, in een Keulse pot ;)
Kabouter Piggelmee en zijn vrouwtje Tureluur
drinken Van Nelle-koffie 
Misschien dat ik het daarom ook niet ken
Mijn ouders dronken vroeger koffie van De Gruyter ;)

Piggelmee en zijn vrouwtje Tureluur wonen nog steeds in een oude Keulse pot, waar ze dagelijks genieten van hun kopje VAN NELLE'S KOFFIE. 
Op een dag krijgt Piggelmee een schelpje van de Blauwe Mosselfee, dat na een toverspreuk in een schip veranderd. 
Piggelmee en Tureluur gaan dan op zoek naar hun neef Piggelmanus. 
Eerst in Canada en later op de maan, waar zij hem vinden. 
Doch Oost West thuis best! 
Ze verlangen terug naar hun Keulse pot en hun kopje Van Nelle's Koffie!

Fragment uit het boek:

"Maar als dat je soms kan troosten:
'k Heb hier nog een pakje thee,
't Is de beste van VAN NELLE,
Dáárom bracht ik ze ook mee!"

Piggelmanus zei: "Daar heb ik

Nu al jaren naar verlangd.
't Water zal subiet gaan koken;
Tureluurtje, wèl bedankt!"

"Goede reis en welterusten

Vaar maar verder met je schuit:
Met VAN NELLE'S THEE houd ik het
Hier nog héél wat jaren uit!"
Gevonden op het WWW 


Hebben jullie Keulse pot(ten)?
gekocht, gekregen of een erfenis?
Leuk om te lezen :)

Fijne zondag





14 opmerkingen:

  1. Jarenlang had ik ook een Keulsepot,maar tijdens een
    vorstperiode is hij kapotgevroren, de grond die er
    inzat was te nat en de pot ging helemaal barsten.
    Dus...., geniet ervan, maar pas op met vorst!
    Groeten, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja die vorstwaarschuwing wilde ik ook al geven. Bij mij is het de reden dat ik hem nog niet in gebruik genomen heb. We hebben wel een gat in de onderkant geboord zodat overtollig water weg kan. Piggelmee en het tovervisje. Ik heb er een boek van en een puzzel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ken Piggelmee wel. De boekjes had mijn tante vroeger. Mooi zeg die pot.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb geen Keulse potten, maar had als kind wel een kussen op mijn bed liggen, met daarop een plaatje van kabouter Piggelmee, met zijn vrouw en Keulse pot.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een kleine blauwgrijze Keulse pot bij mijn schoonmoeder meegenomen toen ze uit huis ging. Zij gebruikte hem voor zout. Hij staat nu op mijn veranda naast allerlei andere blauwe potten en schaaltjes.
    Vrouwtje Piggelmee, wel van gehoord, maar nooit gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, zo'n pot is veel en veel mooier... Maar soms is het niet anders! Het is een echte blikvanger nu bij je voordeur, prachtig....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja een Keulse pot heb ik heel lang gebruikt als zoutpot nu staat hij te pronken. En het zou zomaar kunnen dat in mijn moeders kast nog ergens een Keuls pot huist. Mooie vondst hoor!
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Da's een mooierd! Grappig...mijn moeder heeft alle Piggelmeedeeltjes met de inplakplaatjes. Zij vroeg of ik ze nog wilde en daarom hadden wij het er nog over...Piggelmee...leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja ik heb er ook 1 staan achter veel te bang voor diefstal als ik hem voor zet . Ja ik hou ook van dit soort potten en dan even bedenken wat er ingezeten heeft allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie stoere pot. Ik heb er nog een maar dat is een kan, zo'n grijs met blauwe afbeelding erop. Hij is nog van mijn oma geweest dus heel oud. Maar ik vind hem helemaal niet mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is echt een schoonheid van een Keulse pot Anita, het staat prachtig zo bij de voordeur. En zo leuk om bij jou over kabouter Piggelmee te lezen, als klein meisje was ik daar helemaal verliefd op, heb er zelfs nog een boekje van, "De wonderschelp" Mijn geboortejaar is 1947, het lezen van dit berichtje brengt mij weer even terug naar toen. Heel leuk, en in vind het nog steeds hele leuke verhaaltjes. Geniet volop van je PRACHTIGE aankoop!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb er hier nog eentje staan in de hal met onze parapluutjes en wandelstokken in. Een andere werd gebruikt voor planten en is stuk (gebarsten door de vorst). Vond dat prachtig staan, maar helaas. Het blijft een mooie pot. Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk! Nieuw voor mij, maar het ziet er mooi uit. Ik heb momenteel nog wel wat kunststof bakken op balkon, maar probeer ze steeds meer voor natuurlijke potten te vervangen. Deze vind ik erg leuk, al is hij helaas te zwaar voor op ons balkon denk ik. Leuk met zo'n boompje erin!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben er naar op zoek om er binnen een boeket in te kunnen doen

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...