woensdag 2 oktober 2019

Insectenhotel :) - DIY

Heb ik al verteld dat wij zo genoten
hebben van onze tuin deze zomer?
Bloemen, groenten en kruiden uit eigen tuin :-)
Eigenlijk genieten we nog steeds
 het verzamelen van zaden voor volgend jaar
en we maken alweer nieuwe plannen
het groenten kweken is zo goed bevallen
super leerzaam én leuk om te doen
Als voorbereiding op volgend jaar,
hebben we onze groentetuin al groter gemaakt :-)

Sinds een tijdje kijken we het programma Binnenstebuiten
Echt een leuk programma, we kijken het zoals het uitkomt
via uitzendinggemist, in een uitzending maakte ze zelf een insectenhotel
zo kwamen we op het idee om ook een insectenhotel te maken
Je hebt een leeg wijnkistje of kistje nodig, net wat je in huis hebt
Daar maak je een vakverdeling in
Wij hebben gekozen voor vier vakken,
maar dat bepaal je helemaal zelf ;)
Verzamel  natuurlijke materialen
waar de insecten zich in en tussen kunnen verstoppen
Ik had dit in huis: dennenappels, houtschilfers, boomstammetjes en takken  
Nu komt het leukste, het vullen :)
Je kunt ook kiezen voor bamboestokjes
Die zijn van binnen hol, ideaal voor insecten
Beukennootjes en kastanjes, stro, dood hout, rietstengels
Maar ook hiervoor: kijk wat je al hebt en wat jij kunt verzamelen

Nu nog het kippengaas erover spannen en vastnieten







Klaar is je zelfgemaakte insectenhotel
Laat de insecten maar komen

Een insectenhotel maken is super leuk om te doen
We gaan er vast nog een maken
Insecten zijn nuttig in de tuin én het gaat niet zo goed met ze
Ze kunnen wel wat hulp gebruiken

Ik ga in ieder geval opletten
Opletten of ik nog een leuk kistje tegen kom




Wil jij ook een insectenhotel maken?
Dit heb je nodig en misschien zelfs al in huis:

Kistje
lat voor vakverdeling
Lijm
Zaag
vulling: zelf te bepalen
kippengaas
handtacker (nietmachine) niet duur bij de Action
boormachine
boortje nr. 5
ophanghaakjes
een handige man ;)

















 



13 opmerkingen:

  1. Wat leuk om dat zelf te maken! Ik ga ook eens kijken wat ik in huis heb. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En het ziet er nog leuk uit ook!
    Hartstikke leuk dat jullie moestuin zo goed is bevallen. Heb je ook al ingemaakt/ingevroren? Of was de oogst daar dit jaar nog te klein voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee! Ik heb nog een wijnkistje staan, te mooi om weg te gooien, maar ik wist ook niet wat ik er mee zou doen. Hier kan ik het mooi voor gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om dat zelf te maken.
    Ik heb er hier ook een staan. (gekocht dan) Toen ik van de zomer buiten zat, hoorde ik toch een vreemd zoemend geluid. Toen ik beter luisterde en keek waar het vandaan kwam, was er bezoek in het hotel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er zo leuk uit!
    Dat gaas op je hotel is heel belangrijk, bij mij hebben nl de meesjes mijn hotel uit elkaar getrokken op zoek naar insecten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om het zelf te maken. Als je goed om je heen kijkt kun je genoeg materiaal vinden om te gebruiken.
    Grappig dat jij zo enthousiast bent over je groentetuin, bij mij is het tanende. Hier een heel slecht jaar en ik wil juist kleiner gaan 😀😀

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed dat je erover begint. Bij mij is er het afgelopen jaar goed gebruik van gemaakt maar helaas is hij van de achterkant losgelaten. Tijd voor een nieuwe en degelijke dus. Ik ga eens goed kijken hoe ik dezelfde plek tot een insectenparadijs kan omtoveren. Bij jullie komen ze zo te zien niks tekort :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat je het zelf hebt gemaakt, ik kreeg er dit jaar een toen ik jarig was.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk dat je dit zelf hebt gemaakt! Wij hebben er een paar hangen, maar die zijn gekocht of gekregen...
    Het is geweldig als je gezoem hoort in het hotel; dan weet je dat het is bevolkt!
    Fijn dat jullie zo genieten van de tuin en het groenten verbouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kei tof! Bij een volgend kistje gaat dat hier ook gemaakt worden. Dankjewel voor de tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ooh echt superleuk zeg, dank je voor dit goede idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed zeg! En binnenste buiten vind ik ook een heel leuk programma.
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...