woensdag 13 maart 2019

Zaaien :)

Het is nog geen lente
de wind loeit om het huis
maar toch ben ik al begonnen
Waarmee? met zaaien :)
Kijk eens wat mijn stekjes er al goed bij staan :-)
Dit zijn stekjes van de Judas penning
In de zaaddoosjes die op penningen lijken
zitten een aantal zaadjes per penning
Je kunt de zaadjes vanaf februari gaan zaaien
binnen natuurlijk, dat wel
Judaspenning 3x mooi
1. Je krijgt mooie paarse bloemen, waar de vlinders dol op zijn
2. Dan krijg je groene penningen, heel decoratief
3. Als laatste de mooie ingedroogde parelmoerachtige penningen

Weet je hoe de Judaspenning aan zijn naam komt?
De zaaddoosjes lijken op penningen.
Judas verraadde Jezus voor dertig zilverlingen.
Volgens sommige volkslegenden zou Judas toen hij
zich verhing de zilverstukken onder zijn galg hebben
laten vallen of hebben weggeworpen
Daaruit groeide de judaspenning
(bron: Wikipedia - onderste foto's van WWW)

Voor mij persoonlijk is de Judaspenning
een herinnering aan een lieve tante
Zij had altijd een paar takken - in gedroogde vorm - staan
Als het zonlicht er dan op scheen
kon ik daar als kind gefascineerd naar kijken :)

Ik heb nog wat zaadjes over
dus als je interesse hebt laat het weten

Heb jij al wat gezaaid? 
 Ik ben benieuwd










12 opmerkingen:

  1. Ze zijn idd heel mooi Anita. In het voorjaar kan ik daar echt van genieten!

    Ik zaai ze nooit zelf. Want ze zaaien zich zelf uit. Zo makkelijk!! Helaas staan ze dan wel eens op de verkeerde plek!! En verplanten kan alleen als ze nog erg klein zijn.Want ze hebben een penwortel.

    Fijne dag.

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk. Ik wist dat van die naam helemaal niet. Wel van de munten maar niet van dat weggooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi paarse bloemen,ik wil wel wat zaaitjes hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Yvonne, leuk dat je de Judaspenning ook gaat zaaien, bij mijn 't Winkeltje staat mijn e-mailadres, graag je adres doorgeven, dan komen de zaadjes eraan :) Groet Anita

      Verwijderen
  4. wat leuk nu al bezig. Ik ga ook eens kijken of ik iets te zaaien heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie bloemen horen erbij! Ik ken eigenlijk alleen de gedroogde takken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die gedroogde takken zijn wel erg mooi. En de bloeiende plant mag er ook zijn, ik houd me aanbevolen voor zaad 😀.
    Ik ben nog niet aan het zaaien, zou wel moeten beginnen voor de moestuin, maar de harde wind weerhoudt me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Vera, leuk dat ik je zaadjes kan sturen. Krijgen we ook weer gezellige blogberichten over tuinieren :)
      Bij 't Winkeltje staat mijn e-mailadres. Als je mij je adres mailt, stuur ik ze op :)
      Groetjes Anita

      Verwijderen
  7. Ja, mooi hé! En ze bloeien heel vroeg in 't jaar! Het is trouwens tweejarig volgens mij. Maar als je 't een keer in je tuin hebt, zaait het zichzelf uit.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weet je waar ik aan moest denken toen ik ze zag? Aan vroeger als we logeerden bij een hele lieve tante. Die had ze in een vaas en in de tuin.
    En toen ik verder las bij jou, las ik ook over een tante. Nou ja zeg.
    Ik wist trouwens helemaal niet dat ze paarse bloemen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, het is waar... in maart moet je beginnen met zaaien!
    Gisteren zei ik tegen DH 'weet je dat ik dit jaar helemaal geen zin heb om te gaan zaaien?' Ik denk dat ik maar wat plantjes koop over een maand of wat...
    Maar dat je 3x zo verschillend kunt genieten van de Judaspenning wist ik niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja mooi zijn ze en ik heb nog niks gezaaid moet eerst plek zoeken :))

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...