vrijdag 13 oktober 2023

RvdM

Recept van de maand

Wie lust er witlof? 
Ik wel :)
Rauw, met appel, sinaasappel, augurkjes, olijven en een eitje en wat mayonaise erdoor
of gekookt, met ham omwikkelen en kaassausje uit de oven 😋
Bij onderstaand recept kook je ook eerst de witlof
en daarna gaat hij in de oven

Witlof met rauwe ham, brie en rozemarijn krieltjes

Dit is een luxe variant (vind ik dan)
Maar wel ontzettend lekker
Ja, en ook weer van de blog van onze dochter
Ze heeft er zoveel lekkere recepten op staan
we hebben ze nog steeds niet allemaal geprobeerd ;)

Wat heb je nodig, recept voor 1 persoon:
150 gram krieltjes
2 stronkjes Witlof 
2 eetlepels tapenade
Rauwe ham
+/- 50 gr Brie in plakjes
1 grote teen knoflook, geperst
rozemarijn
olijfolie
zeezout
peper

Laten we beginnen:
Verwarm je oven voor op 200 graden celsius

Was de krieltjes goed, schil ze niet
Snijd ze in vieren en meng in een ovenschaal
met een scheutje olijfolie, knoflook, rozemarijn
en peper en zout
Zet in de oven voor ongeveer 25-30 minuten

Snijd de onderkant van de witlof, verwijder de harde kern
en eventueel de buitenste bladeren als deze verkleurd zijn
Kook de witlof in water met zout voor 7 minuten
Laat de stronkjes goed uitlekken op keukenpapier

Wikkel de witlof in een plakje ham en leg hem in een
licht ingevette ovenschaal. Schep op de ham een lepel tapenade
en leg hierop plakjes brie
Bestrooi met zwarte peper

Zet de witlof de laatste 5 minuten in de oven bij de krieltjes
tot de brie gesmolten is

Eet smakelijk

Je bent ook nog eens goed bezig
want witlof is heel gezond, het bevat veel vitamine C en kalium
Kalium zorgt ervoor dat overtollig vocht sneller 
wordt afgevoerd uit het lichaam
Witlof is een voedzame groente, bevat veel mineralen en weinig calorieën 

Wie heeft er nog meer een lekker recept vandaag?

Laten we kijken bij:
Judy - Daphne - Janny - Irene - Willy - 
Conny - Mieke - Marthy - Céline - Josephine - 
Toos - Miriam - Annet - Marja - 

Mocht ik nog iemand vergeten zijn, sorry
dan voeg ik je vrijdag toe :)

13 opmerkingen:

  1. Hé..., verrassend deze combinatie met witlof! Rauwe witlof vind ik niks, dus hier altijd omwikkeld met ham en kaas erbij en uit de oven. Wij eten het dan met klein gesneden gekookte aardappelen die ik even kort voorkook met de witlof en dan tegelijkertijd in de oven afbak.
    Erg leuk om het eens anders te doen. Dankjewel voor dit recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een luxe variant met toch wat extra calorieën in de vorm van brie en ham. Ik ben dol op witlof, dus lijkt me dit ook heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou ook wel van witlof en dit ziet er lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Witlof is inderdaad heerlijk, in een salade of in een hartige taart, maar ook uit de oven. Echt comfort food. En deze luxe variant lijkt me dat ook. Die ga ik zeker eens maken. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hm, dat klinkt ook goed! En net even sneller dan béchamelsaus maken, dat zal ik niet zo snel doen voor mij alleen. Witlof vind ik heerlijk, zowel rauw als gekookt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, net weer een tikkeltje anders dan wij het eten, volgende keer probeer ik jou manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook dol op witlof, meestal rauw of geroerbakt, gekookt af en toe. Ik dacht eerst dat er een omelet boven op lag, haha. Het lijkt me lekker. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zijn gek op lof. Lof met brie aten we nog nooit, maar het lijkt me heerlijk. Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik doe het nooit in de oven maar ga het zeker proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Maar dit is een heerlijk recept Anita, lof vind ik heerlijk en eet ik ook regelmatig, vaak met gebakken aardappeltjes en ook met plakjes brie erbij. Maar dit recept uit de oven ga ik zeker maken!!!

    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn man en ik lusten witlof, maar Naomi niet. Misschien eens dit recept proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vanavond deze lekkere witlof gegeten. Het smaakte naar meer!

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...