zondag 6 juli 2014

......monster, --kikkertje & .....koninkje

Op diverse blogs had ik ze al voorbij zien komen, het koekiemonster en het opkikkertje.
Aan wie ik een opkikkertje kon geven dat wist ik wel, maar een koekiemonster......
Ik heb geen schoolgaande kinderen meer dus een juf of meester hoeft niet bedankt te worden.

Tot dat ik van de week ineens hoorde dat het zoontje van de vriendin van mijn zoon op koekiemonsters ging trakteren, mmmmmm en toen wij ook nog een uitnodiging kregen voor zijn verjaardagsfeestje, ja toen wist ik het wel;-)
En hier zijn ze dan 'mijn' koekiemonster & opkikkertje



Tijdens het haken van de dekseltjes kreeg ik weer een ander idee;-)
Ik maak namelijk regelmatig jam en ja
 zo'n gehaakt dekseltje zou ook wel leuk zijn
 voorop een potje zelfgemaakte jam, mmm




Op internet vind je diverse patronen om aardbeien te haken
ik heb de aardbeien zo gehaakt:

Aardbei / Zomerkoninkje
Toer 1: maak een magische cirkel met daarin 6 vasten
Toer 2: *1 v, 2v in de volgende v* herhaal */* nog 2 keer (9v)
Toer 3: 9 v
Toer 4: *2v, 2v in de volgende v* herhaal */* nog 2 keer (12v)
Toer 5: 12 v
Toer 6: *1 v, 2v in de volgende v* herhaal */* nog 5 keer (18v)
Toer 7: 18 v
Toer 8: *2v, 2v in de volgende v* herhaal */* nog 5 keer (24v)
Toer 9 en 10: 24v
Toer 11: *2v, 2v samen haken* herhaal */* nog 5 keer (18v)
Toer 12: *1v, 2v samen haken* herhaal */* nog 5 keer (12v)
Aardbei stevig vullen
Haak vervolgens steken 2 aan 2 samen (6v)
Lange draad afknippen en haal dit eind door de overgebleven steken en werk de draad af.

Kroontje / blaadje
Toer 1: Twee losse haken
Toer 2: in de eerste losse zes vaste haken
Toer 3: Voor één blaadje: vaste half stokje, twee stokjes, half stokje, vaste
Bij de ene aardbei haak ik vier blaadjes bij de andere vijf blaadjes
Kroontje / Steeltje
Pak een nieuwe draad en haak 5 losse en maak die jein het midden van het kroontje vast.
Maak het kroontje daarna vast op de aardbei en borduur kleine gele streepjes op de aardbei.
Als je een aardbei sleutelhanger wilt maken dan haak je een lusje i.p.v. een steeltje.

Zomerkoninkjes jam maken
Wil je ook een keer zelf jam maken, het is helemaal niet moeilijk hoor, kijk maar;-)
Je hebt negen ons aardbeien nodig
goed wassen en kroontjes verwijderen
Vier lege jampotten en één pak Van Gilse geleisuiker

In een grote pan aan de kook brengen en
vier minuten goed door laten koken

Potjes vullen met jam, deksel goed dicht draaien
 en vijf minuten ondersteboven laten staan
Evoila!
Heb ik jullie op een idee gebracht, leuk!!
Fijne zondag allemaal








16 opmerkingen:

  1. Prachtig koekiemonster en opkikkertje! Leuke cadeautjes zijn het! En je hebt gelijk, ook voor jam. Hier wordt ook altijd jam gemaakt van allerhande fruit, ook van aardbeien, superlekker!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh wat leuk je jampotje met aardbei erop. Ik had ook al een idee voor een potjesdeksel maar dat is weer heel anders (en het moet nog gehaakt worden)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze blijven leuk die potjes! En mmm lekker aardbeienjam, je brengt me zeker op een idee. Mijn grootmoeder is binnenkort jarig en zo'n zelfgemaakt geschenk zal ze zeker wel waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anita,

    Ik zag niet zo snel je e mail adres, vandaar even zo.

    Je had nog een vraag over je blog naam in je foto`s te zetten:-) ik gebruik altijd Paint om mijn foto`s te bewerken!
    Succes.

    Groetjes, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zou je misschien uitleg willen geven betreft het kikkertje??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo ? Ik kan je het patroontje sturen, maar dan moet je me wel een e-mailtje sturen, ik ga geen patroontjes naar Anoniem sturen.

      Verwijderen
    2. hallo ik zou graag het patroon vh dekseltje willen hebebn heb voor de 1e jam gemaakt, ik wil graag het dekseltje ff haken , hoor van je grtjes bertha lanting

      Verwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zou ik het patroontje van de kikker en koekiemonster kunnen kopen van u? Ik hoor het graag op mijn mail adres dat is lellebel50@ziggo.nl. alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zou ik het patroontje van de kikker en koekiemonster kunnen kopen van u? Ik hoor het graag op mijn mail adres dat is lellebel50@ziggo.nl. alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zou ik het patroontje van de kikker en koekiemonster kunnen kopen van u? Ik hoor het graag op mijn mail adres dat is lellebel50@ziggo.nl. alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Elly, misschien is mijn mailtje bij je spam berichten terecht gekomen, ik heb je deze ochtend al gemaild:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Anita, ik wil koekiemonster en kikker ook graag maken voor mijn dochter, zou je mij de patronen kunnen mailen? Zou super zijn! Mag naar monique_verduijn@hotmail.com
    Bedankt vast!! Gr Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Graag de kikker voor op de potjes voor ons Estine voor op de kamer! LEUK!!!"ar letje.d@ hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, als je een bestelling wilt plaatsen dan graag een mailtje naar anitoelevdgrint@hotmail.com
      Fijne avond, Anita

      Verwijderen
  13. dag anita
    kan ik het patroontje voor koekiemonster ook per mail krijgen aub
    ik start als kindercoach en mijn spreekpop/buddy is koekiemonster dus leuk om als aandenken na mijn kampje zo’n potje te geven met koekie bovenop
    dank je Anita!
    stefanie.landuyt@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...