vrijdag 10 november 2023

RvdM

Dit keer een ander soort recept voor RvdM
Ik kies voor een 

Volkorenkruidkoek

Het recept komt uit dit boek

Ingrediënten:

200 gram rozijnen

300 gram volkorenmeel

1 zakje bakpoeder

250 gram bruine basterdsuiker

1 eetlepel koekkruiden

1 theelepel nootmuskaat

1 theelepel kaneel

snufje zout

1 sinaasappel

1 ei

1 volle eetlepel schenkstroop

2 dl melk

1/2 eetlepel bloem

Optie: 2 eetlepels bakgember

Bereiden:

De oven voorverwarmen op 175 graden of gasovenstand 3

In een kom met heet water de rozijnen ca. 10 minuten wellen.

Intussen in andere kom volkorenmeel, bakpoeder, bruine basterdsuiker, koekkruiden, nootmuskaat, kaneel, zout doen

De sinaasappel goed wassen en de oranje schil 

boven het meel raspen

Het ei erboven breken. De stroop toevoegen. 

Al roerende scheutje voor scheutje de melk toevoegen. 

Blijf roeren tot het beslag glad is. In een zeef de rozijnen goed uit laten lekken 

en daarna droogdeppen met een stuk keukenpapier. 

De bloem door de rozijnen mengen. 

De rozijnen en eventueel de gember door het beslag roeren. 

Een cakevorm met een inhoud van ca. 2 liter invetten en het beslag erin schenken. 

De kruidkoek iets onder het midden in de oven schuiven 

en in 1 tot 1 1/2 uur gaar bakken. 

De kruidkoek is gaar als er een erin gestoken breinaald er weer droog uitkomt. 

De kruidkoek ca. 10 minuten laten afkoelen, uit de vorm 

nemen en op een taartrooster laten afkoelen.

Hoe ziet de koek eruit, 
daar zijn jullie vast benieuwd naar ;)

Met roomboter besmeerd een traktatie bij koffie, thee

of warme chocolademelk 


Ook benieuwd naar de recepten van de 

andere deelnemers, kom gaan we kijken bij:

Judy - Daphne - Janny - Irene - Willy - 

Conny - Mieke - Marthy - Céline - Josephine - 
Toos - Miriam - Annet - Marja - 

16 opmerkingen:

  1. Ah, alsof je ons op de koffie uitnodigt... Wat ziet dat er heerlijk uit, Anita. Dankjewel voor je recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het water loopt me in de mond bij het lezen van je recept en het zien van de foto's. Hij gaat op mijn lijstje van eens een keertje maken. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bak bijna nooit koek of cake, maar vind het wel lekker. Toch maar eens gaan doen. Mmm, zit nu net aan de koffie, maar zonder koek. Groet Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet de cake er lekker uit! Het lijkt me heerlijk vooral bij het weer van deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah dit soort cake hoort echt bij de herfst. Ga ik zeker eens maken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kruidkoek is een evergreen! Altijd lekker.
    Ik ga meedoen met het RvdM.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker, die ga ik zeker een keertje uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker hoor, kruidkoek gaat er hier altijd in, elke avond bij de koffie mmmmm !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke kruidkoek Anita, en vooral als je nog wat
    extra stukjes gember toevoegt. De kruidkoek ziet er ook prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mmmmm ... ziet er heerlijk uit! Eentje om uit te proberen.
    Groetjes, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zal het lekker geroken hebben. En de smaak zal ook lekker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een lichtend voorbeeld! Uw bericht is zowel inzichtelijk als welsprekend gepresenteerd. Ik waardeer het dat u uw waardevolle perspectief deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dankbaar voor uw inzet voor kwaliteitsinhoud. Uw bericht was uitstekend.

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...