zaterdag 25 augustus 2018

Duurzaamheid & give away

O nee he, niet weer iemand die over duurzaamheid begint
Ik weet het, maar het is nu eenmaal een onderwerp
waar we helaas niet meer omheen kunnen :(

Het is een actueel onderwerp!
Laatst had Elisabeth een link naar een test
over de voedselafdruk die jij na laat. 
Ik kwam er niet zo goed vanaf,
ik drink teveel koffie en eet te vaak kaas op mijn brood
Ik ben mijn leven aan het beteren :)

Hip Haakezeltje een blogbericht over bewust leven
En Onliemie  was een uitdaging aangegaan
om een maand plasticvrij/arm te leven
Gisteren nog had Carolien van het Keetje van Lien
het er ook nog over, het verlangen naar minder
Zo kan ik nog wel een aantal blogsters opnoemen
allemaal heel goed bezig :-)

Ook op mijn werk is duurzaamheid een belangrijk isue
Alle medewerkers krijgen een workshop duurzaamheid aangeboden
Onderstaand filmpje werd getoond, ik vond het best heftig!!


Het zet je toch aan het denken, wat kan ik veranderen
aan mijn leefgewoonte?
Kan ik mijn gedrag aanpassen zodat ik een steentje bij kan dragen?

Oke, ik ruim met regelmaat zwerf afval in mijn woonomgeving op
ik verdeel mijn afval over de diverse bakken 
Oud papier wordt door vaders van de lagere school opgehaald 
Ik spaar plastic doppen voor blinde geleidehonden
Ik poets onze schoenen, verzorg onze kleding 
zodat we deze langer kunnen dragen
Ik gebruik natuurlijke verzorgingsproducten 
ik zorg dat ik beweeg en gezond eet
We hebben een tuin én een regenton
Voor de hond gebruik ik zakjes :)
We letten op ons energieverbruik
Als het even kan pakken we de fiets
Spulletjes die we over hebben brengen we naar de kringloop
We vliegen al een aantal jaren niet als we met vakantie gaan
en de laatste twee jaar zijn we lekker thuis gebleven 
Ik gebruik herbruikbare opvouw tasjes 
Ik pluk zoveel mogelijk bloemen uit de tuin of natuur
We gooien (bijna) geen eten weg
We eten minder vlees
Ik heb geen wasdroger 

Maar het plastic wat we gebruiken kan minder,
daarom heb ik nu dit zakje om mijn boterhammen 
mee naar de zaak te nemen 
Beter voor het milieu en nog leuk ook 
Collega's reageren enthousiast ;)

**********
Best veel wat ik al doe,
maar wat is er nog meer mogelijk?
Als we thuis komen van het boodschappen doen
en alle boodschappen in de kast en ijskast zitten
Hebben we een hoop afval/verpakkingsmateriaal :(
Groente en fruit zit in plastic
Een aantal producten zit in plastic én karton :(
Ik kijk nu bewuster naar de verpakkingen
en heb een oplossing voor hoe ik mijn fruit en groente mee naar huis neem :)
Ik heb deze handige fruit en groente zakjes gemaakt
gemaakt van vitrage die ik nog had liggen
witte veters had ik ook nog, handig als koordjes
Als we naar de boer of supermarkt gaan, 
gaat het fruit en/of de groente voortaan hier in :)

Heb jij nog (een) goede/handige/bruikbare tip(s)
op het gebied van duurzaamheid?
Iets waar ik nog niet aan gedacht heb
Wat is jouw mening eigenlijk over duurzaamheid
denk je wat een onzin of ben je er ook mee bezig?
Ik lees het graag :)
Give away
Ik heb een zo'n groot handig tasje 
voor fruit en/of groente extra gemaakt om weg te geven :)
Wil jij zo'n duurzaam tasje winnen?
Doe dan mee :)

Ik geef het tasje weg aan een van mijn volgers
Ook uit België of Duitsland
Duurzaamheid gaat immers niet tot de grens
nee het is wereldwijd nodig

Ik maak zaterdag 1 september 
de winnaar bekend 



Mijn tasjes doen ook mee bij



22 opmerkingen:

  1. Ik zag het filmpje enkele maanden geleden voor het eerst.. Zet je inderdaad tot nadenken. Zelf tracht ik ook bewust(er) te leven door stapsgewijs mijn gewoonten te veranderen. Ik maak heel graag kans op zo'n zakje van jou. Ik was van plan om fruit zakjes te haken, maar jouw idee vind ik zelfs nog leuker! Jammer genoeg kan ik niet met een naaimachine overweg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Myriam,
      Leuk dat je meedoet.
      Heb je ook het filmpje gezien, dat filmpje waarbij Julia Roberts de stem is van de aarde?
      Groetjes Anita

      Verwijderen
  2. Ja ik sluit me bijje aan dat rijtje slaat ook op mij en ik heb gehoord dat er bij de lidl ook herbruikbare zakjes zijnvoor groente en fruit volgende week daar maar eens kijken. Dan krijgen we weer een ritme in het dagelijks leven 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Albertje,
      Van Carolien hoorde ik dat ze op zijn. bij de Lidl, dus als je toch mee wilt doen, dat kan hoor :)
      Groetjes en liefs voor je moeder, Anita

      Verwijderen
  3. Goed bezig! Ik probeer wel bewust te leven, heb geen auto, geen droger, geen vaatwasser enz, stoffen tasjes bij me (van een (oud) douchegordijn is erg prettig: licht en waterafstotend, dus lekt niet zo snel door), let op afval en get gebruik van energie. Eet minder vlees, omdat de grote veestapel ook een negatief effect op het milieu heeft.
    Je tasjes lijken me erg handig, maar omdat ik dat makkelijk zelf kan maken vind ik het beter om iemand te laten winnen die dat niet kan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Angélique,
      Goed bezig, samen maken we het verschil :)
      Fijne week, Anita

      Verwijderen
  4. Super, zo'n handig tasje. ik neem altijd een een extra tas mee, om boodschappen in te doen. En heb soms zo'n spijt van het afval dat ik uit de winkel mee neem...
    Fijne groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe ongeveer wat jij doet en laat. Ik merk wel dat ik steeds beter op let, fanatieker word

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dat jij echt goed bezig bent! Ik wil ook zo'n zakje voor mijn boterhammen en zo'n tasje zou ik zeker gaan gebruiken dus ik doe graag mee. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Esther,
      De zakjes voor je boterhammen verkopen ze bij ons bij de wereldwinkel.
      Leuk dat je meedoet :)
      Groetjes Anita

      Verwijderen
  7. Dat is een goed idee. Wij verzamelen al het plastic en de melkpakken en brengen die zelf weg. De vuilnisbak hoeft nog maar ongeveer eenmaal in de drie maanden aan de straat.
    Die vitrage zakjes zijn een goed idee. Eigenlijk zou ik die plastic zakken van AH gewoon weer mee naar de winkel moeten nemen. Hartelijke groeten Beerta

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Beerta,
      Dat is echt heel weinig afval 👍🏻
      Bedankt voor je reactie :)
      Groetjes Anita

      Verwijderen
  8. Bedankt voor je reminder op IG over je give away :-)
    Al die dingen die jij opnoemt komen mij bekend voor. Best veel eigenlijk. Het kan altijd beter, maar ik ben steeds vaker tevreden. Want het kan tenslotte áltijd beter. Een groente-abonnement scheelt mij enorm in afval heb ik gemerkt. Via de Ekonoom krijg ik in een krat mijn groente en fruit en dat is grotendeels onverpakt. Voorgesneden groente in die plastic trays uit de supermarkt geeft enorm veel afval. Net als vlees in trays.

    Wat jij gemaakt hebt van vitrage was precies mijn idee voor groentezakjes! Da's grappig. Maar zoals ik op IG al zei was ik nog tot uitvoering gekomen. Dus ik doe graag mee met jouw give away!
    Fijne zondag en fijen week nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je bent al best goed op weg maar ik ben het met je eens dat we nog veel bewuster kunnen leven. Ik ga die test van Elizabeth toch ook maar eens proberen. Handige zakjes trouwens.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd naar jouw test, misschien doe je het wel beter als ik!
      Groetjes Anita

      Verwijderen
  10. Wat goed dat je er ook mee bezig bent! Ik herken bijna alles in wat je schrijft, dat doe ik ook. Twee van die herbruikbare zakjes kocht ik laatst, maar kom soms nog te kort en nu zijn ze niet meer te koop bij Lidl. Dus ik ga graag voor jouw zelfgemaakte! Bedankt voor de link, lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je bent goed op weg. Met het plastic ben ik op het moment niet zo bezig. We scheiden het wel maar met het kopen let ik er niet echt op. De fabrikanten/verpakkers zouden er eens moeten beginnen, dat zou ook een heel stuk schelen.
    Met jouw give away doe ik graag mee. Als ik hem win, heb ik een voorbeeld en kan ik er zelf ook nog wat maken. Want voor fruit e.d. lijkt het me super handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een goed idee! Vitragezakjes. Heel handig.

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...