zondag 18 januari 2015

Les 7 van de handwerkopleiding

Gisteren ben ik naar de eerste les in 2015 geweest. De 7e les, wat gaat de tijd toch snel.

De les was weer leuk en leerzaam. Theorie werd afgewisseld met lekker bezig zijn. 

Als je binnenkomt en je ziet allerlei nieuwe materialen liggen, ja dan kun je haast niet wachten:)

Les 7 stond in het teken van vormtekenen en haken.
Vorm is één van de basiselementen bij het handwerken naast de techniek en kleur
Vorm is ook symbolisch en internationaal en intercultureel.
En wat nog belangrijker is, vormtekenen is heel leuk om te doen.
Persoonlijk heb ik niet zoveel ervaring met vormtekenen, des te leuker dat we zelf aan de slag gingen.


Vormtekenen zijn voorbereidende schrijfoefeningen
Ook leer je als kind meteen de voorzetsels


Op de vrije school wordt veel aandacht besteed aan het vormtekenen.
In Groep 4 begint het met rechte en kromme lijnen en elk jaar komt er iets bij.
Denk hierbij aan spiegelen, waarnemend tekenen, lijnvormen, bloemvormen. In groep 8 gaan ze meetkundige vormen tekenen, zowel zonder als met passer en liniaal.

Sommige tekeningen zijn net kleine kunst-werkjes. Wij, de cursisten hebben in vogelvlucht kennis gemaakt met het vormtekenen.




Uit de mand koos ik deze spulletjes

Haken en vormtekenen gecombineerd
handig zo'n klein opbergdoosje;-)



Een andere keer laat ik jullie nog foto's zien van
leuke haakprojectjes voor groep 4
want ook haken is een goede voorbereiding
op het (leren) schrijven

Ik wens jullie allemaal een
ontzettend fijne en creatieve week
ik geniet van al jullie blogberichten
dank je wel daarvoor!


Ga vlug verder met handwerken,
ik heb diverse bestellingen:-)






3 opmerkingen:

  1. Hallo Anita,
    Ik volg je blog nog steeds hoor :-) Heerlijk, je verhalen over de lessen. Het komt meteen allemaal weer bij mij terug. Vormtekenen was mijn favoriete onderwerp!
    Veel plezier nog met de rest van de opleiding en doe de volgende les de groeten aan Angelica en Hedwigis.
    Groetjes.
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me allemaal heel interessant die lessen, dat vormtekenen, een mens staat er niet bij stil, voor ons is het allemaal evident, maar voor een kind dat alles nog moet leren is het wel iets heel anders. Veel plezier nog met de lessen en met je bestellingen afwerken.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo had ik de handwerklessen nog ni gezien. Ziet er heel interessant uit. Tof dozeke heb je gemaakt.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...