vrijdag 5 februari 2021

Crea 2021 de C van compostvat

De C van Compostvat

Sinds vorig jaar juni hebben wij een compostvat 
We zijn er echt blij mee
Eerst twijfelde mijn man nog,
hij was bang dat het zou gaan stinken

Maar dat is een misvatting
Een compostvat stinkt niet :)
Het ligt er natuurlijk wel aan wat je er in gooit ;)
Wat mag er niet in:
gekookte etensresten, aardappelschillen,
schillen van citrusvruchten, vlees en botjes,
vis en graten, zieke planten, onkruid,
Coniferen afval, bedrukt papier, bananenschillen
resten van een avocado 
metaal en blik, glas, steen en plastic, logisch toch!

Maar er mag best veel wel in een compostvat:
Groente- en fruitresten, oogstresten,  koffiedik, theeblaadjes
bladeren van de beuk,
eierschalen, gemaaid gras, 
koeien- en paardenmest
snoei- en haagafval

Nu hoor ik je denken, tja, maar ik ga niet voor 
een bananenschil of koffiedik zakje naar buiten,
zeker niet in de winter!
Daarvoor hebben wij deze handige bakjes :)
Wit bakje voor het compostvat
Blauw voor alles wat in de GFT-kliko mag
Als alles gecomposteerd is heb je compost
Compost is heel waardevol voor je tuin
het verbetert de bodemstructuur en het bodemleven
Goed voor mijn moestuin  :-)

We hebben het compostvat nu een half jaar
en vorige week hebben we voor het eerst
compost door de aarde in de moestuin gemengd 
Zo produceren we veel minder afval en straks
hebben we veel betere grond in onze moestuin
 een win-win situatie :)

Kijk dit filmpje maar eens 
voor als je denkt, hé dat is misschien ook
wel iets voor mij 

Maar ga eerst even kijken naar de andere inzendingen bij:
                                                                  In de weer  
                                                                    De Breimeisjes          
                                                                               Céline
                                                                         Marian Maakt



 

19 opmerkingen:

  1. Goh, dus niet alleen gft mag in de compostbak, dat wist ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht ook dat alles uit je GFT bakje op de composthoop kon..., maar dat is dus een misvatting. Weer wat geleerd!
    Leerzaam onderwerp heb je bij de C gekozen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb er zelf ook van geleerd. Zo wist ik niet dat bijvoorbeeld kippen kluiven en afval van vis, de graat en huid ook in de GFT mogen :)
      Het is echt een aanrader Elizabeth en je produceert veel minder afval :) Groetjes Anita

      Verwijderen
  3. Prachtig compostvat. Leuk hoor, dat je van afval weer een mooi product kan maken. Daar wordt ik altijd blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heldere uitleg, we twijfelen nog er een aan te schaffen, maar wie weet komt het er misschien nog eens van

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Conny, wij hebben het vat via Marktplaats gekocht, niet zo duur als een nieuwe in de winkel en als je het niets vindt, kun je hem daar ook weer verkopen :) groetjes Anita

      Verwijderen
  5. Goed bezig! Het is jammer dat er in mijn tuin geen plek voor is (ik heb wel een regenton), anders had ik er ook wel 1.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn om je eigen compost maken en zeker goed voor de natuur. Zo leer je nog wat bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Interesting that you can enrich your soil with compost. Just get organized ... I only have the pots on the balcony, but sometimes I prepare small "doses" of compost!
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn om te horen dat het niet stinkt, maar ik heb nog een vraag, waarom mogen er geen bananenschillen in, wij hebben altijd biologische en waarom geen aardappelschillen of de schil van avocado ? Ik neem aan dat je sowieso alleen biologisch geteeld spul erin gooit, want je wil natuurlijk geen gif in je eigen tuin.
    Heb ook wel eens gedacht aan zo’n Compostvat, maar het is er nog niet van gekomen, wel een leuk woord voor deze week. Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, bananenschillen, daar wordt verschillend over gedacht! bananenschillen worden met gif behandeld, de vrouwen die dit doen raken zelfs onvruchtbaar, andere zeggen weer, het kan wel hoor! Ik twijfel, dus doe ik het niet, er kan genoeg ander afval in. Ik denk dat de avocado onder exotisch valt, ook daar heb je voor- en tegenstanders. Maar is dat eigenlijk niet met alles zo ;) Groetjes Anita

      Verwijderen
  9. Dit is een mooi leerzaam blog over compost. Nooit geweten dat er geen bananenschillen en ook geen avocadoschillen in mogen. Best bijzonder eigenlijk omdat het toch ook natuurlijk materiaal is. Compost levert zo én een mooie bijdrage aan het milieu door minder afval én draagt ook nog eens bij aan mooie verse groente! Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat goed te lezen dat de aankoop van het Compostvat in goede aarde is gevallen [om even bij de tuin te blijven) De moestuin zal dankbaar zijn. Mooie C uitwerking.

    Fijn wekend.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om te weten!
    Jouw blog was fijn om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja hier staat er ook 1 koffie prut is heel goed voor je compostvat ik gooi het ook vaak in een bakkie.
    Strooi het ook wel zo in de tuin .
    C VAN COMPOST

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn dat je hier ruimte voor hebt in je tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weer veel geleerd over het composteren. Gaan wij zelf niet doen hoor.
    Leuk zo weer een hele andere benadering vd letter C voor deze challenge.
    Gr. Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooi systeem. Wij hebben een nieuwbouwachtertuin. Ik vraag mij af of wij die compost kwijt zouden kunnen. Ik vind het wel een hele mooie manier om wat afval te verminderen.

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...