donderdag 4 juli 2019

Blocken van haak-en breiwerk

Toen ik  het jurkje van Little Cotton Rabbit gebreid had
en het patroon nog eens doornam
Las ik dat Julie de jurkjes van haar dieren altijd blockt
Als je het jurkje blockt, krijg je een mooier resultaat, volgens haar :)
Toch maar eens proberen, zo groot is het jurkje niet


Ik heb het wel eens op omslagdoek (Acryl)  toegepast
maar dat is al weer jaren geleden
Toch maar eens even kijken op het WWW
Al zoekend, kwam ik op deze site echt handig :)
met heel veel informatie over het blocken

Op de strijkplank past zo'n jurkje makkelijk
Voor konijn het aankreeg heb ik het jurkje nog lichtjes gestreken
Toen pas de achternaad gesloten en het kleine knoopje aangenaaid

Blocken lijkt het meest bediscussieerde onderwerp
binnen de handwerkwereld te zijn ;)
Ik moet zeggen, bij dit kleine jurkje
beviel het me goed

Heb jij ervaring met het blocken
van je haak- en/of breiwerk?
Ik ben benieuwd :)






13 opmerkingen:

  1. Schattig jurkje. Konijn ziet er mooi uit in de nieuwe jurk. Ik block regelmatig haakwerk en vind het er daarna echt mooier uitzien. Ik block dekens, granny squares, sjaals en soms ook babykleertjes. Het hangt wel af van het soort garen of blocken zin heeft.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi konijn en blocken ik doe het alleen als ik het echt nodig vind. Een deken die je in elkaar hebt door een spoelwater met eucalan, en dan glad neerleggen werkt ook prima

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik block niet alles. Ik heb tegenwoordig wel dat ik met name wollen garen inspuit met water en een beetje eucalan en dan zie je het werk mooier worden, heel apart. En dat had ik zelfs bij een katoenen hoesje voor m'n telefoon! Dus ik probeer gewoon wel eens wat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sommige creaties zijn wel nodig om te blocken, maar pas op! Ik weet uit ervaring dat je goed op moet letten of je spelden niet roesten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zet het zelden met spelen vast maar maak het wel regelmatig nat en duw en plet het dan in de vorm die ik wil. Heeft vaak wel een goed effect. Ze blijven trouwens schattig die diertjes van LCR.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kan je uitleggen wat dat dan eigenlijk is? Ik heb echt geen idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Margarethe, Ja, blocken uitleggen dat is nog een dingetje. In mijn bericht staat een link naar een veel betere uitleg. Maar het komt hier op neer, er zijn verschillende manieren om te blocken, je maakt je steken nat met water en daardoor wordt je haak- en/of breiwerk mooier. Er valt veel over te vertellen, dus klik op de link a.u.b. voor meer informatie. Groetjes Anita

      Verwijderen
  7. Tjonge, dat maakt dus echt wel verschil... nooit gedacht eigenlijk. Ik doe het eigenlijk ook nooit. De site heb ik opgeslagen, want dat is een hele handige!
    Konijn is een schatje, die oren, schoentjes, jurkje.. allemaal zo mooi...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik block nooit, maar ik denk dat het voor zo'n zoompje wel handig is want dat wil nog weleens omkrullen.
    Wat een lief jurkje trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Blocken, nog nooit van gehoord, maar ik ben dan ook geen haakster of breister. Ga het eens even opzoeken. Bedankt voor weer een leermomentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik block omslagdoeken wel, maar verder maak ik eigenlijk nooit iets waar het bij nodig is.
    Konijn heeft wel een heel mooi jurkje gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ich liiiebe die Figuren von little cotton rabbits und stricke sie total gern. Und ja - ich spanne die Kleidung auch und finde, das führt zu einem besseren Ergebnis:)
    Außerdem habe ich die Anleitung etwas abgewandelt und stricke alle Teile gleich in Runden - auch die Schuhe, dann sieht man gar keine Nähte... :)
    Viele liebe Grüße, Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik block mijn sjaals altijd, de steken vallen dan zo mooi in elkaar. Nu werk ik altijd (voor 99%) met merino wol, ik weet niet of dat vershcil uitmaakt. Maar wol komt door het blocken helemaal tot leven.

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...