Les 10, nog maar 2 lessen te gaan
en dan
Zoals gebruikelijk weer een vol programma
drie referaten deze keer:
M hield haar referaat over de Stoplap
Wist je dat er net als merklappen ook stoplappen zijn?
Ook een nieuwtje, stoppen komt weer helemaal in
E hield haar referaat over de Shibori techniek
Ik heb er al eerder over verteld
echt een leuke en interessante techniek
I is bezig met een scriptie over handwerken in de kleuterklassen
En je snapt het al, ook daarover valt genoeg te vertellen
Straks bij de tentoonstelling liggen er dus vijf scripties
met de volgende onderwerpen:
Vilt
HAKEN is weer helemaal IN
Shibori
De Stoplap
Handwerken in de kleuterklassen
Ik kan niet wachten om ze in te kijken :)
Even pauze
Daarna weer verder met de les
De theorie van de schoenbedekking
Een paar lessen terug hebben we sloffen gevilt
HIER kun je het nog even terug lezen en de foto's bekijken
Blijkt dat de geschiedenis van de schoen reuze interessant is
Wisten jullie bijvoorbeeld dat:
Crispinus en Crispianianus patroonheiligen zijn
van de schoenmakers
De Crispijnstraat is dus vernoemd naar de beschermheilige
van het Gilde der Schoenmakers
Dat er in sprookjes en bijbel verhalen schoenen voorkomen
denk bijvoorbeeld aan
De gelaarsde kat
Het glazen muiltje van Assepoester
De rode schoentjes
Het schoenlappertje
De god Hermes had gevleugelde schoenen
Schoenen lieten vroeger zien hoe machtig
je wel niet was
Dat je vaak je schoenen uit moet doen
als je op heilige grond staat
Dat 'gewone' mensen vroeger geen schoenen
mochten dragen
Dat er in Waalwijk een schoenenmuseum is
ook leuk voor kinderen
ik sluit af met
Men ontdekte pas in 1870 dat je een
rechtse en linkse leest nodig had
Pas na de tweede wereldoorlog werden
er kinderschoenen gemaakt
Daarvoor droegen kinderen de zelfde schoenen
als volwassenen, maar dan kleiner
We hebben ook nog malletjes en vilt meegekregen
Kunnen we als we tijd hebben ;-)
Ook nog deze kleine Romeinse sandaal en
een basis schoen maken
Ik betwijfel of er veel schoenen af zijn
de volgende keer, iedereen is druk met zijn scriptie
Weet je nog van de vorige les?
De Mola techniek, ik laat jullie zien wat
E en I gemaakt hebben
I heeft haar opdracht af
Leuk geworden, komt op de kamer
van dochterlief te hangen
E is nog bezig, met de Mola techniek
dit is een naaldenboekje in wording :)
Het is elke keer zo
Ik kan nog veel meer vertellen over de les
Je had er eigenlijk bij moeten zijn
Maar je begrijpt het denk ik wel,
om bij het onderwerp schoenen te blijven ;-)
Ik ging niet naar Gouda 'met lood in de schoenen'*
*ergens verschrikkelijk tegen op zien
Mooi vind ik ze wel, maar hier kan ik niet op lopen ;-)
Jullie wel ?