zondag 23 februari 2014

Ik trakteer!


Ik trakteer, na mijn oproep van afgelopen dinsdag heb ik inmiddels 22 volgers, 
waar ik erg blij mee ben! 

Danielle was zo lief om andere blogsters op mijn blog te wijzen. Danielle, ik weet nu nog niet hoe, maar ik ga je verrassen. Ik heb een volkorenkruidkoek gebakken en het ruikt heerlijk in huis. Ja, neem maar een plakje volkorenkruidkoek, echt lekker;-)

Het recept:

Wat heb je nodig:
200 gram rozijnen
300 gram volkorenmeel (bij reformzaak gekocht)
1 zakje bakpoeder
250 gram bruine basterdsuiker
1 eetlepel koekkruiden
1 theelepel nootmuskaat
1 theelepel kaneel
snufje zout (sla ik over)
1 sinaasappel
1 ei
1 volle eetlepel schenkstroop
2 dl. melk
1 eetlepel bloem
1 eetlepels bakgember (alleen als je gember lekker vindt)

Bakblik of cakevorm van circa  2 liter

Bereiden:
De oven voorverwarmen op 175 graden of gasovenstand 3
In een kom met heet water de rozijnen circa 10 minuten laten wellen.

Intussen in een andere kom volkorenmeel, bakpoeder, bruine basterdsuiker,
koekkruiden, nootmuskaat, kaneel en zout doen. De sinaasappel goed wassen en de oranje schil boven het meel raspen. Het ei erboven breken en de stroop toevoegen. Al roerende scheutje voor scheutje de melk toevoegen. Blijven roeren tot het beslag glad is.

In een zeef de rozijnen goed laten uitlekken en daarna droop deppen met een stuk keukenpapier. De bloem door de rozijnen mengen. 
De rozijnen en eventueel de gember door het beslag roeren.

De cakevorm of het bakblik invetten het beslag erin schenken.
De kruidkoek iets onder het midden in de oven schuiven en in 1 tot 1,5 uur gaar bakken.
Bij mijn hete luchtoven is 1 uur voldoende. De kruidkoek is gaar als een erin gestoken breinaald of satéprikker er weer droog uitkomt. De kruidkoek ca. 10 minuten laten afkoelen, uit de vorm nemen en op een taartrooster laten afkoelen.

Besmeerd met roomboter is de volkorenkruidkoek een echte traktatie bij de koffie of thee.
Geniet ervan!

1 opmerking:

  1. Ooo, maar das graag gedaan hoor. Andere blogsters hebben dat voor mij ook gedaan :-).
    Geniet van jou koek. Mag ik allemaal niet meer eten. Moet nu goed zien wat ik eet. Veel groenten en veel fruit staan er nu op mijn lijstje.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...