vrijdag 4 mei 2018

Mei maand, Maria maand

Heb jullie dat ook wel eens?
Je wilt ergens over bloggen maar je weet niet
precies in welk 'jasje' je verhaal zult steken 
Ik begin maar gewoon 
Als kind zijnde ging ik al met mijn moeder 
mee naar de Sint-Jan in Den Bosch
Naar Maria om een kaarsje op te steken en te bidden
Wij waren én zijn niet de enige die regelmatig 
in de Sint-Jan komen om bij Maria te bidden

Vroeger waren het echte kaarsen tegenwoordig waxinelichtjes
In de meimaand, Maria maand
krijgt Maria een plaats naast het altaar 
zodat duizenden pelgrims bij Maria 
terecht kunnen om een kaarsje op te steken en
hun dank uit te spreken
Je raadt het al, ik ben katholiek opgevoed
Hoewel ik niet elke week in de kerk kom bid ik wel elke dag 
Helaas zijn er in mijn omgeving genoeg mensen
die een extra gebed heel goed kunnen gebruiken
Mijn ouders gaan nog wel elke week naar de kerk
Vooral mijn moeder vindt veel steun in haar geloof
Voor haar haakte ik een tijdje terug dit 
kruisje/boekenlegger waar ze erg blij mee is
Wat ik al vertelde
Veel mensen kunnen wel een
 aantal extra weesgegroetjes gebruiken
Zo ook een collega van mij 
waarbij die nare ziekte is vastgesteld
Hij is vol goede moed en gaat er voor vechten
gelukkig zijn er geen uitzaaiingen 
Hij moest ook zijn moeder van 90 het slechte nieuws vertellen :(
Tijdens een gesprek met mijn collega 
vertelde hij dat zijn moeder veel steun heeft aan haar geloof
Een kleine moeite om voor de moeder van mijn collega
een kruisje te haken en haar veel sterkte en liefs te wensen

Ben je gelovig of weet je iemand die je een plezier kunt 
doen met zo'n mooi gehaakt kruisje 
Hieronder vind je het filmpje met uitleg, veel haakplezier

Wil je de Sint-Jan Den Bosch bezoeken in de meimaand:
Ieder weekend zijn de pelgrims welkom bij de heilige missen
Het hoogtepunt van de meimaand is de bidtocht 
op zondag 13 mei na de mis van 11:45 uur
Vanaf 13:00 uur trekt een lange stoet door de straten van Den Bosch
Voorop het beeld van de Zoete Lieve Vrouw
gedragen door de leden van de Broederschap
(bron: Stadsbladdenbosch.nl)

De vergeet me nietjes bij Maria doen mee











6 opmerkingen:

  1. Liebe Anita,
    da haben wir was gemeinsam !!! bin genauso wie du erzogen
    Für mich Mai ist auch ein Maria-Monat und ich gehe jede Woche zum Maria-Andacht!!!! Als Kind war ich auch Maria-Kind:) Das Kreutz ist wunderschön♥♥♥ Liebe Grüße
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. indrukwekkend en een kaarsje aansteken daar heb ik als protestantse zeker wat mee.
    Mooi haak kruisje leuk om weg te geven Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een lief gebaar, het maken en geven van de kruisjes. Zelf ben ik niet gelovig maar de sint Jan ben ik een aantal jaar geleden wel geweest. Mijn moeder stak daar toen ook een kaarsje aan. Wat een vreselijk bericht voor je collega. Ik wens hem, zijn moeder en de mensen die hem liefhebben veel sterkte toe en hoop dat ze in deze moeilijke tijd veel kracht en vertrouwen putten uit hun geloof.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat lief! Dat zal zeker gewaardeerd worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook katholiek opgevoed. Elke dag in de meimaand gingen we naar een met papieren bloemen versierd mariakapelleke om met de buurt samen een rozenhoedje te bidden. Wij kinderen gingen dan heel vroeg zodat we daar samen in het bos er tegenover konden spelen. En dat vonden we natuurlijk het leukst. Het rozenhoedje namen we er daarom graag bij. Intussen is die traditie totaal verdwenen. Zelfs versierde kapellekes zie ik niet meer. De generatie die daar voor zorgde is intussen uitgestorven vrees ik.
    Veel moed aan je collega! Geen uitzaaiingen is al heel wat. De wetenschap staat al ver hoor. Komt vast goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie kruisjes, dat zal zeker gewaardeerd worden. Wel mooi die tradities, het protestantse geloof is toch een stuk 'kaler', en fijn dat geloof (in welke vorm dan ook) zoveel steun kan geven (geldt ook voor mij)

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...