vrijdag 8 januari 2021

Crea 2021 de A van .........

 De  A van Amaryllis

Uit de Griekse mythologie is een verhaal bekend
 over een uiterst fijngevoelig meisje dat Amaryllis heette. 
Toen ze op een dag  op een berghelling bloemen aan het plukken  was,
ontmoette ze de schaapherder Alteo en werd op slag verliefd.
Maar Alteo had geen oog voor meisjes, hij hield alleen van bloemen.
Hij had vaak  gezegd: "Alleen zei die mij een nieuwe bloem kan brengen, 
schenk ik mijn liefde".
Amaryllis was wanhopig en richtte zich tot het Orakel van Delphi.
Daar kreeg ze de raad een pijl uit de tempel mee te nemen 
en zich voor het huis van Alteo
hiermee te verwonden, waarbij ze haar liefdesverklaring 
voor hem moest uitspreken.
Dit diende zo nodig ook de volgende avonden te worden herhaald.

Amaryllis deed wat het orakel had opgedragen en 
toen de eerste avond de klok 12 uur
sloeg, verwondde ze vastbesloten haar borst en hart.
Het was alsof het  leven uit haar stroomde, 
toen ze voor de hut van Alteo zijn naam riep en
verklaarde dat haar leven mijn het zijne verbonden was.
Helaas bleef haar actie zonder resultaat. 
De volgende avond herhaalde zich het hele tafereel.
De avond erop nog eens. 
Dertig nachten lang vloeiden er bloeddruppels voor Alteo's  deur, 
totdat er een wonder gebeurde. 
Op de plek waar het bloed gevallen was, 
groeide een grote rode bloem met een wijd open bloemkelk.
"Alteo, Alteo, daar is de bloem", riep Amaryllis opgewonden.
Alteo zag het tere meisje met de zware dikke stengel in de handen, 
waaraan de vuurrode onbekende bloem van de liefde bloeide.
De stoere herder knielde voor haar neer en schreide 
en terwijl ze elkaar voor het eerste kusten, 
jubelden de leeuweriken hoog in de lucht

Vanzelfsprekend werd de nieuwe bloem 
Amaryllis genoemd
(Het verhaal vond ik op het www)

De A is ook de A van projecten Afmaken, 
maar daarover een andere keer :)

Ik ga eerst kijken wie er ook meedoen 
met de Crea 2021 

                                                                  In de weer  
                                                                    De Breimeisjes          
                                                                               Céline
                                                                         Marian Maakt

Bovenstaand lijstje is van een tijd geleden
Doe je ook mee, dan voeg ik je (alsnog) toe
Zeg je, ik sla een tijdje over, dan verwijder ik je :)


15 opmerkingen:

  1. Prachtig! Het verhaal kende ik niet en ik vind het zò romantisch... De Amaryllis is een prachtige bolplant. Vroeger kwam er elk jaar een oude man aan de deur om ze te koop aan te bieden.. Hij vroeg dan 'mosse der nog amerillesse weze"?
    Nou, en de A van afmaken kunnen velen ook ter harte nemen... die blijft nog up-to-date ook :)
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi verhaal!!!
    Leuk dat je de Amaryllis noemt, wat een schitterende bloem is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geluk dat Amaryllis dit overleefd heeft! Ja, mooie bloemen, ik geniet er ook al weer weken van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een pracht verhaal ik kijk nu met andere ogen naar een amaryllis

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi verhaal en een mooie bloem. Ik wilde mijn bol van vorig jaar weggooien maar ontdekte een groen puntje tussen het afgestorven blad. Dus maar in een potje in de serre gezet en afwachten of hij verder gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En ze leefden nog lang en gelukkig, mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi verhaal. Ik heb ervan genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om dit verhaal te lezen, ik kende het nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beautiful flowers! Thank you for sharing this Amaryllis myth. I am passionate about stories, myths and legends about flowers !!
    Hugs, Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtig romantisch verhaal! Nooit geweten dat de Amaryllis zo aan zijn/haar naam gekomen is. Eventjes was ik bang dat Amaryllis al dat bloedverlies niet zou overleven en zou sterven in de armen van Alteo, maar ik had natuurlijk beter moeten weten want de Amaryllis een stevige bloem!
    Dank voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooi verhaal. En een amaryllis is echt prachtig. Het is mij alleen nog nooit gelukt om het goed over te houden voor het volgende jaar.
    Leuk dat je trouwens weer meedoet.
    Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ohhh Anita wat een prachtig verhaal. Echt een geweldige uitwerking va de eerste letter van het alfabet.
    En ik ben heel benieuwd naar het afwerken van
    liggende projecten.
    Leuk dat je er weer zin in hebt.......

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Eind goed al goed, leuk verhaal, beetje luguber wel, bij deze mooie bloem.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oefff... ik was even bang dat het niet goed zou aflopen, maar gelukkig wel!☺️

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een spannend verhaal.
    Zo is de amaryllis ontstaan. Heel romantisch.
    Dat wist ik niet.
    Fijne avond,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...