zondag 27 september 2015

Handwerkopleiding les 2

Gisteren ben ik naar Gouda
geweest voor les 2 van de handwerkopleiding
De tijd gaat snel :)

Deze les ging over knopen, macramé en vlechten 
echt een super leuke les

Meteen toen ik binnenkwam heb ik 
foto's gemaakt van de voorbeelden en de boeken


In het boek Paracord staan veel 
leuke dingen die je met kinderen kunt maken
Misschien een tip voor de aankomende herfstvakantie 

Vlechten en knopen is voor groep 6 en groep 7
Natuurlijk hebben we ook theorie gehad
Ik geniet altijd enorm van de lesstof

Uit archeologisch onderzoek blijkt dat
de holbewoners al knopen konden leggen 

Over Alexander de Grote en de Gordiaanse knoop
Het verhaal waar de uitdrukking 'de knoop doorhakken'
vandaan komt
maar ook over
Julius Caesar en de keizersnede
wisten jullie dat de naam keizersnede
zo is omdat Julius Caesar het eerste kind is 
wat zo ter wereld zou zijn gekomen én
omdat zijn moeder ook de ingreep heeft overleefd
Iets wat toen zelden voorkwam
Mooie verhalen

Maar als je gaat googelen zegt men 
dat het niet waarschijnlijk is, dat
de term afkomstig is van caesare en
dat betekent snijden in het Latijn

Waar of niet waar ik vind de verhalen wel leuk
Tegenwoordig zetten we achter elk verhaal of elke
gebeurtenis in de geschiedenis vraagtekens 

Tijd om zelf aan de slag te gaan met macramé en vlechten
Ooit gedaan tijdens mijn lagere schooltijd, maar dat is al heel lang geleden ;-)
Macramé  heel leuk om te doen en als je het eenmaal
weer in de vingers hebt heel eenvoudig

Ook het knopen hebben we geoefend
een halve knoop, een knooplus, platte knoop,
een oude wijven knoop
Vlechten
Even vlechten, oneven vlechten 
Dit wordt een 5 vlecht

Vroeger had je geen ijskast
Je had toen overal manden voor
Mandenvlechters vlochten manden o.a. manden voor
paling, rozen, appeltjes, aardappels

De manden werden gevlochten van
verschillende materialen, wol,
katoen, stro en grassen 
wilgentenen, rotan 

Ik zou nog veel meer kunnen vertellen :)
maar zo hebben jullie in ieder geval een eerste indruk, 
Het is zeker leuk om je in de techniek en historie van het
knopen, macramé en vlechten te verdiepen

In Noordwolde is een vlechtmuseum
Vroeger bestond het dorp uit mandenvlechters en
was het een levendige industrie
Het schijnt echt een aanrader te zijn

Wie weet als ik een keer in de buurt ben :)







6 opmerkingen:

  1. Knopen hebben mij altijd al gefascineerd, en dat doen ze nog steeds. Vandaar dat ik ook 2 van de boeken heb van de bovenste foto. Vooral keltische knopen vind ik prachtig! Ik heb tegenwoordig ook een bord op Pinterest speciaal voor knopen. Nu nog wat tijd aan elkaar knopen... ;-)
    Ik ben overigens expert in knopen ontwarren (volgens mijn jongens dan) en weet je, ik vind dat nog best en leuk karweitje ook (maar vertel dat maar niet door, want dan gaan ze me nog raar vinden ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allemaal leuke technieken! En door het paracord worden de macraméknopen ineens weer hip, grappig is dat!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk hoor! En fijn dat zulke technieken weer doorgegeven worden ;) Het zou toch veel te zonde zijn als niemand dat meer kon.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een interessante les alweer! En al die leuke nieuwe technieken die je leert en dan kan uittesten en toepassen, geweldig!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ooh ik krijg helemaal zin. Het is de bedoeling dat ik mij ook ga inschrijven voor de opleiding maar ik heb het nog niet gedaan. Hij start in januari. Ik laat het je nog horen. Veel plezier met het knopen. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Attentie voor het volgende:
Naar aanleiding van de nieuwe AVG wetgeving!!!
Wanneer je op mijn blog een commentaar toevoegt, dan verklaar je je meteen akkoord met de opslag en de verwerking van je gegevens op deze site. Kijk a.u.b. ook naar mijn AVG-verklaring die bovenaan op mijn blog staat. Met een KLIK op de knop Publiceren bevestig je dat je de AVG-verklaring hebt gelezen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...